088-0185200

info@debewindvoerders.nl


Wat gebeurt er na de aanmelding?

1. Intake

Na aanmelding nemen wij binnen 48 uur contact met u op voor een intake afspraak. Heeft u een begeleider? Dan is verstandig als deze bij de intake aanwezig is. Het intakegesprek is bij u thuis of in de instelling waar u woont. We sturen u en uw begeleider vooraf een lijst met documenten om te verzamelen. Deze hebben wij nodig voor de aanvraag van mentorschap, bewind of curatele.

2. Huisbezoek

Door bij u op bezoek te komen krijgt uw mentor, bewindvoerder of curator een goed beeld van de persoonlijke én financiële situatie. Tijdens de intake leggen wij alles rustig aan u uit. Vervolgens maken wij ter plekke alle formulieren in orde voor de aanvraag bij de kantonrechter. Na het gesprek sturen wij de ingevulde papieren naar de rechtbank. De rechtbank nodigt u daarna uit voor een zitting bij de rechtbank.

3. Zitting

Tijdens de zitting wordt u begeleid door één van de bewindvoerders/mentoren. De aanvraag zal inhoudelijk worden besproken tijdens de zitting en de kantonrechter doet vervolgens een uitspraak en benoemt op welke grond dit wel of niet gebeurt.

4. Beschikking

Na ontvangst van de beschikking van de rechtbank, starten wij uw dossier op. In het geval van bewind en curatele schrijven wij alle ontvangers van uw vaste lasten en inkomstenverstrekkers aan om ze op de hoogte te stellen. Het beheer over uw financiën zal nu echt starten en wij zullen, nadat wij u hierover hebben geïnformeerd, de bank contacteren om het beheer over te nemen. Wanneer het beheer is overgenomen plannen wij een tweede gesprek waarin wij de financiën zullen doornemen en een budgetplan zullen opstellen om alle geldzaken vast te leggen.